Thema Versterking eigen kracht
Doel 1: Inwoners zijn zelfredzaam en hebben grip op hun leven
Doel 1: Inwoners zijn zelfredzaam en hebben grip op hun leven | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We dienen samen met onze GROZUtrecht-partners (de wijkcoöperaties van Utrecht-Oost en Kanaleneiland) een subsidieaanvraag in bij het Rijk om bewonersinitiatieven op het gebied van gezondheid, ontmoeten en gezonde leefomgeving samen met andere partners in de Health Hub Utrecht te (blijven) ondersteunen. |
---|---|
2 | We brengen alternatieven voor de collectieve ziektekostenverzekering in beeld om inwoners met een kleine beurs effectiever te helpen hun gezondheid te verbeteren. Daarbij willen we beter kunnen uitgaan van hun behoeften en de situatie waarin zij zich bevinden. De aangekondigde bundeling van rijks (subsidie)regelingen op het gebied van gezondheid, bewegen en sociale basis kan ons hierin helpen. Voor 2023 bieden wij in ieder geval weer een collectieve ziektekostenverzekering aan. |
3 | In het kader van inburgering en integratie van statushouders werken we door aan een goede landing van de Wet Inburgering 2021 in Nieuwegein. Het inburgeringsaanbod ten behoeve van de verplichte leerroutes ontwikkelen we door met onze taalaanbieder Sagènn. Eveneens werken we aan doorontwikkeling van het aanbod voor statushouders vanuit de Participatiewet, hierin heeft het leren van de taal in de praktijk een belangrijke rol. |
4 | We adviseren inburgeraars zwemles te nemen. Dit adviseren we tijdens de brede intake en tijdens de maatschappelijke begeleiding. Dan komt het advies van twee kanten bij de inburgeraar. |
5 | We werken toe naar een deltaplan laaggeletterdheid, in overleg met de voor op dit terrein relevante partners. |
6 | We voeren een strategische analyse uit naar de haalbaarheid van vernieuwbouw, nieuwbouw of instandhouding van de schoolgebouwen, welke we vertalen naar een lange termijn huisvestingsplan. |
7 | Met betrekking tot vitale scholen werken we het voorlopig ontwerp voor het kindcentrum Doorslag uit naar een definitief ontwerp. |
8 | We ontwikkelen een plan voor de nieuwbouw van het kindcentrum en de sportvoorziening in Vreeswijk. |
9 | Vanwege de woningbouw in Rijnhuizen is realisatie van een kindcentrum daar ook nodig. Inmiddels hebben wij via de Wet Voorkeursrecht Gemeenten het voorkeursrecht op een locatie in Rijnhuizen gevestigd. Het pand op die locatie is momenteel verhuurd. Onderzocht wordt of het haalbaar is om de huurder te verplaatsen of een tijdelijke locatie in gebruik te nemen. De raad ontvangt van ons een voorstel over de realisatie van het kindcentrum. |
10 | Met de nieuwe inkoopstrategie Wmo worden zorgaanbieders gestimuleerd om in de individuele begeleiding meer voorzieningen in het voorliggend veld en het netwerk van de inwoner te integreren. We zetten in op: |
b. een versteviging van het voorliggend veld die een bijdrage kunnen leveren aan de zelfredzaamheid van onze inwoners met een beperking, zoals de inzet van maatjes, vrijwillige vervoersdienst, netwerkversterking (bijvoorbeeld door vrijwilligers te trainen in de methodiek van de eigen kracht conferentie); | |
c. een versteviging van het voorliggend veld die een bijdrage kunnen leveren aan de zelfredzaamheid van onze inwoners met een beperking, zoals de inzet van maatjes, vrijwillige vervoersdienst, netwerkversterking (bijvoorbeeld door vrijwilligers te trainen in de methodiek van de eigen kracht conferentie). | |
11 | We evalueren de eerste versie van het lokaal hitteplan na de zomerperiode 2023. |
12 | We onderzoeken (alsnog) de mogelijkheden om de problematiek met sexting en loverboys te verminderen. |
Doel 2: Inwoners zetten zich in voor elkaar
Doel 2: Inwoners zetten zich in voor elkaar | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | Onder de naam Samen Sterk’, Samen-Wijs gaan we samen met Kwintes, Abrona en Handje Helpen aan de slag zodat inwoners die begeleiding ontvangen vanuit de Wmo beter hun sociaal netwerk kunnen organiseren en de weg vinden naar bestaande wijkinitiatieven. |
---|---|
2 | In samenwerking met Provincie Utrecht en het Vrijwilligershuis Nieuwegein zetten we de facilitering van de Wijkbus Vreeswijk voor inwoners en gereden door vrijwilligers als pilot voort. In het najaar van 2023 evalueren we de pilot. Bij succes voorziet de Wijkbus ook vanaf 2024 in een directe OV-verbinding tussen Vreeswijk en het centrum van Nieuwegein (City Plaza en het Antonius Ziekenhuis). |
3 | We stimuleren de deelname van lokale vrijwillige vervoersinitiatieven in Nieuwegein aan een platform voor vrijwilligersorganisaties op het gebied van vervoer dat in 2023 op initiatief van Provincie Utrecht wordt opgericht. Het platform biedt organisaties de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, kennis te delen en ervaringen uit te wisselen om de eigen organisatie te versterken. |
4 | We nemen deel aan een community of practice over vrijwilligersvervoer in de Provincie Utrecht om inzichten op te doen over de gemeentelijke rol ten opzichte van dit vervoer, beleid op dit onderwerp te formuleren en eventueel ons subsidiebeleid hierop aan te passen. |
5 | In samenwerking met Stichting Hartslag, het Vrijwilligershuis en andere betrokken partners verkennen we de huidige stand van zaken rondom een AED-netwerk in Nieuwegein en onderzoeken we waar we kunnen faciliteren. |
Doel 3: Inwoners vinden de weg naar informatie, ondersteuning en hulp op alle levensterreinen
Doel 3: Inwoners vinden de weg naar informatie, ondersteuning en hulp op alle levensterreinen | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We vergroten het bereik van de minimaregelingen door continuering, aanpassing en uitvoering van de aanpak ‘Armoedebeleid: Aanpak en uitvoering communicatiestrategie’. Via deze aanpak leggen we ook in 2023 nieuwe accenten op het verlagen van de drempel voor inwoners om deze minimaregelingen aan te vragen. |
---|---|
2 | We attenderen ondernemers en zzp’ers op ondersteuningsmogelijkheden om rond te komen. Eind 2022 wordt met WIL en de Lekstroomgemeenten een plan van aanpak ontwikkeld om deze ondersteuningsmogelijkheden uit te breiden en meer aan te laten sluiten bij de behoeften van deze ondernemers en zzp-ers. We zetten ons specifiek in om deze nieuwe doelgroepen tijdig te bereiken door vroegsignalering en bewegwijzering naar hulp. |
3 | De pilot schuldhulpverlening voor mensen met een complexe zorgvraag (‘Stadsgeldbeheer’) is succesvol gebleken. We zetten deze vorm van schuldhulpverlening in 2023 en 2024 voort (via WIL). |
4 | We brengen het Meld- en Adviespunt Bezorgd (GGDrU), waar inwoners een melding kunnen maken als zij zich zorgen maken over iemand met een psychische kwetsbaarheid, opnieuw onder de aandacht van onze inwoners. |
Doel 4: Inwoners met een beperking doen meer mee
Doel 4: Inwoners met een beperking doen meer mee | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | Voor inwoners met een indicatie Wsw of Nieuw Beschut, is het belangrijk dat we een divers aanbod aan werkplekken voor deze inwoners kunnen aanbieden. In 2023 trekken we samen met WIL en de andere Lekstroom gemeenten op om regionale mogelijkheden voor deze doelgroep te realiseren. |
---|---|
2 | Met extra activiteiten en locaties continueren we het werken aan een dekkend aanbod voor recreatieve activering. |
3 | Vanuit de aanpak eenzaamheid voeren we huisbezoeken uit bij 75-plussers en zorgen we voor verbinding met ontmoeting, vrijwilligers en activiteiten in de wijk. Ook breiden we de mogelijkheden uit van het aantal inwoners wat gebruik kan maken van welzijn op recept. |
4 | Samen met andere Utrechtse gemeenten kopen we de nieuwe maatwerkvoorziening sociaal recreatief Wmo-vervoer (inclusief contractmanagement) in, dat per 1 januari 2024 operationeel moet zijn. Dit doen we via een Europese aanbesteding die voor de regio Lekstroom gecombineerd wordt met de inkoop van leerlingen- en jeugdhulpvervoer per 1 augustus 2024. |
Doel 5: Inwoners met een bijstandsuitkering vinden (on)betaald werk
Doel 5: Inwoners met een bijstandsuitkering vinden (on)betaald werk | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | Om de juiste ondersteuning in te zetten, hebben en houden we alle inwoners met een bijstandsuitkering in beeld. We nodigen hen minimaal 1 keer per jaar uit voor een persoonlijk gesprek en zetten in op een passende arbeidsdiagnose en een opvolgende activiteit. |
---|---|
2 | We evalueren het aanbod van de huidige maatregelenmix en actualiseren als dat nodig is. We onderzoeken daarbij de mogelijkheden naar parttime werk en de basisbaan (regelvrije bijstand). |
3 | We zetten in op extra ondersteuning voor mensen met een (arbeids)beperking. In samenwerking met lokale ondernemers gaan we meer mogelijkheden creëren zodat inwoners duurzaam kunnen participeren. |
4 | We implementeren de innovatieagenda zodat het lokale werken definitief ingebed wordt. |
5 | Samen met de WIL werken we aan de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling zodat deze aansluit bij de innovatieagenda. |
Doel 6: Jeugdigen en ouders worden gestimuleerd om zelf en met elkaar oplossingen te vinden
Doel 6: Jeugdigen en ouders worden gestimuleerd om zelf en met elkaar oplossingen te vinden | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We continueren onze inzet op preventie door het versterken van de pedagogische basisinfrastructuur, met een focus op het opvoeden en opgroeien van jeugdigen met goed en toegankelijk aanbod. |
---|---|
2 | Vanuit de landelijk beschikbare middelen NPO (Nationaal Programma Onderwijs) versterken we de ondersteuning aan jeugdigen waardoor hun mentale weerbaarheid verbetert en gelijke onderwijskansen toenemen. We versterken gezamenlijk met lokale partners goed en toegankelijk preventief aanbod voor een positief opgroei- en opvoedklimaat rondom jeugdigen waarin kwetsbaarheid ook wordt gezien als onderdeel van het gewone leven. Dit doen we samen met onderwijs, de kinderopvang, Geynwijs op School (GWOS) en partners in het voorliggend veld. De belangrijkste activiteiten zijn: |
b. het inrichten van een preventieteam op onze scholen voor het voortgezet onderwijs, gericht op de (actuele) ondersteuningsbehoeften van jeugdigen, ouders en docenten; | |
c. experimenteren met verbeterde signalering van problematiek bij jonge kind in voorschoolse periode waar extra inzet wordt geacht voor passende ondersteuning en overgang naar PO (primair onderwijs); | |
d. tijdelijk uitbreiden van het groepswerk, jongerenwerk (op scholen) en inzet Jeugdgezondheidszorg (JGZ); | |
e. om schade aan kinderen en jeugdigen door scheidingen zoveel mogelijk te voorkomen werken we samen met lokale en regionale partners (Lekstroom) aan het opzetten van een advies- en informatiepunt, dat in 2024 operationeel moet zijn; | |
f. extra inzet op begeleiden thuiszitters; | |
g. deskundigheidsbevordering van docenten op het signaleren en handelen bij zorgsignalen; | |
h. stimuleren van informele oudernetwerken. | |
3 | We intensiveren de aanpak op seksueel grensoverschrijdend gedrag, door in te zetten op meer voorlichting hierover aan partners in de stad, deze tegelijkertijd handreikingen te bieden wat men kan doen bij signalen, en door in te zetten op laagdrempeliger toegang tot begeleiding van slachtoffers. |
4 | We bouwen verder samen met Geynwijs, Kinderopvang, JGZ, Onderwijs aan de preventieve inzet en vroegsignalering van het jonge kind (huisbezoeken kwetsbare ouders, VoorZorg, samenwerking partners) en benodigd aanbod voor jonge kinderen met complexe problematiek. |
5 | We zetten in op het verminderen van (dreigende) (taal)achterstanden van kinderen door educatie op de peuteropvang en basisschool, maar ook door het ontwikkelen van projecten gericht op het verbeteren van de Nederlandse taal samen met ouders en onze partners. Naast de gebieden in Nieuwegein waar de achterstanden het grootst zijn en waar we extra op inzetten, zetten we ook Nieuwegein-breed in op professionalisering en activiteiten, de werkwijze Taalrijke Stad is daar een voorbeeld van. Verder werken we samen met het onderwijs en de kinderopvang aan de kwaliteit en het bereik van VVE. Inzet van de peutermonitor gaat ons hierbij helpen. |
Doel 7: Nieuwegein is een inclusieve gemeente, iedereen heeft en voelt de ruimte om te zijn wie hij is
Doel 7: Nieuwegein is een inclusieve gemeente, iedereen heeft en voelt de ruimte om te zijn wie hij is | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We bevorderen de acceptatie in de wijk voor inwoners met psychiatrische aandoeningen; we zetten in op een netwerkbenadering op basis van krachtgericht en herstelgericht werken. We ontwikkelen in samenwerking met ketenpartners verschillende interventies gericht op individu en collectief: |
---|---|
b. We nemen deel aan de pilot een 'Warm welkom op de Soevereinburg' om verbinding en meedoen te bevorderen; | |
c. We organiseren onder begeleiding van een procesbegeleider SZW enkele bijeenkomsten met ketenpartners om het thema draagkracht en draaglast vorm te geven in de wijken; | |
d. We agenderen het thema woonoverlast en ggz op het bestuurlijk overleg zorg en veiligheid om met elkaar te onderzoeken wat beter kan; | |
e. We zetten twee kwartiermakers GGZ in de wijk in om ook voor de meest kwetsbare inwoners een nis te creëren waar inwoners zichzelf kunnen zijn. | |
2 | We werken verder aan het expliciet maken dat Nieuwegein een inclusieve stad is. Dit doen we mede vanuit de Meerjarenopgave Welzijn. In onze communicatie en andere uitingen benutten we mogelijkheden om verder expliciet te maken dat Nieuwegein een inclusieve stad is. |
3 | Wij werken - in samenwerking met de lokale belangenbehartigers - aan de verdere implementatie van de Regenboogagenda. Na accordering van de kaderstellende beleidsnotitie inclusie, geven wij invulling aan de uitwerking van het breder Nieuwegeinse inclusiebeleid. |
Thema Ondersteuning
Doel 1: Mantelzorgers kunnen hun taak aan
Doel 1: Mantelzorgers kunnen hun taak aan | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We evalueren het huidige aanbod van het Steunpunt Mantelzorg om te bepalen wat we willen behouden of aanpassen. Daarnaast zetten we in op het vergroten van de bekendheid van het Steunpunt Mantelzorg. |
---|---|
2 | In 2022 hebben wij het perceel van het oude medisch centrum aan de Mondriaanlaan aangekocht. Wij continueren de planvorming om hier een respijthuis, een hospice en woningbouw, te realiseren. |
Doel 2: Vrijwilligers worden goed met maatwerk ondersteund
Doel 2: Vrijwilligers worden goed met maatwerk ondersteund | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | In samenwerking met alle betrokkenen – waaronder het Vrijwilligershuis – wordt onder regie van de gemeente verder gewerkt aan een beleid dat primair gericht is op het ondersteunen van individuele vrijwilligers en organisaties. |
---|
Doel 3: Als vanuit het eigen netwerk onvoldoende hulp beschikbaar is, zijn passende ondersteuning en hulpmiddelen beschikbaar
Doel 3: Als vanuit het eigen netwerk onvoldoende hulp beschikbaar is, zijn passende ondersteuning en hulpmiddelen beschikbaar | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We versterken de netwerkbenadering zoals opgenomen in de nieuwe inkoop begeleiding en sturen daarbij (via Geywnijs, accountgesprekken RBL en subsidies voorliggend veld) op meer samenspel tussen inwoners, netwerk, ervaringsdeskundigheid en informele en formele partijen. |
---|
Doel 4: Voorkomen dat jeugdigen in zware en langdurige, intensieve hulp (ver van huis) komen die vaak een grote impact heeft op het leven van kinderen en jongeren en hun ouders/verzorgers
Doel 4: Voorkomen dat jeugdigen in zware en langdurige, intensieve hulp (ver van huis) komen die vaak een grote impact heeft op het leven van kinderen en jongeren en hun ouders/verzorgers | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | De nieuwe inkoopstrategie Jeugd die we samen met andere gemeenten in de Lekstroom ontwikkelen, heeft als doel om ook die zwaardere zorg bereikbaar en beschikbaar te houden. |
---|---|
2 | Vanuit de nieuwe inkoopstrategie kopen we per juli 2023 bij één opdrachtnemer de integrale opdracht Gezinsvormen in, gefinancierd middels taakgerichte bekostiging. |
3 | Wij volgen (via de werkgroep ‘grip op jeugdhulp’) actief of onze uitgaven aansluiten op de beschikbare financiële middelen. Dit door regionale data(analyse) vanuit het dashboard van de Regionale Backoffice Lekstroom en het versterken van het relatiebeheer van de grootste aanbieders. Naast de regionale inzet zet Nieuwegein zich in vanuit de driehoek Geynwijs, beleid en financiën/RBL. In dialoog maakt de driehoek gebruik van de data uit het dashboard die maandelijks worden gemonitord op nieuwe trends in zorggebruik. In dialoog beoordelen we de mogelijkheden die inspelen op dergelijke trends. |
4 | We bouwen lokaal aan een netwerk van partners (waaronder onderwijs en kinderopvang) om geweld achter de voordeur aan te pakken. |
5 | We investeren in Geynwijs om op termijn zwaardere zorg zoveel als mogelijk te voorkomen. Daarbij hoort ook extra inzet van een POH-Jeugd medewerker (praktijkondersteuning bij de huisarts). |
6 | Via onder andere het Jongerenloket, leerplicht en GWOS zetten we in op het verlagen van het aantal thuiszitters (leerplichtigen die niet naar school gaan) en voorkomen we vroegtijdig schoolverlaten zodat alle jongeren een startkwalificatie kunnen halen. |
7 | Naar aanleiding van een onderzoek naar de zorgstructuur rondom MBO-studenten in de regio's Lekstroom, Utrecht Stad, Utrecht Zuid Oost en Utrecht West voeren we de aanbevelingen uit om de ondersteuning aan MBO studenten te verbeteren. |
8 | De landelijke hervormingsagenda Jeugd moet leiden tot verbetering van de hulpverlening en een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdstelstel. Eén van de thema's is de grootte van de jeugdregio's voor inkoop van jeugdhulp. Daar de regio Lekstroom qua aantal jeugdigen (in relatie tot andere regio's) klein is, heeft dit mogelijke gevolgen voor Nieuwegein. We volgen deze ontwikkeling actief. |
Doel 5: Onze inwoners met een beperking of een tijdelijke problematiek kunnen met passende ondersteuning zo zelfstandig mogelijk in de stad (blijven) wonen(nieuw)
Doel 5: Onze inwoners met een beperking of een tijdelijke problematiek kunnen met passende ondersteuning zo zelfstandig mogelijk in de stad (blijven) wonen(nieuw) | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We verkennen alternatieve woonvormen voor uitstroom Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW) zoals kamergewijze bewoning, community building binnen een appartementencomplex e.d. |
---|---|
2 | Jeugdigen rond 18 jaar die uitstromen uit jeugdhulp met verblijf ondersteunen wij in toegroeien naar zelfstandig wonen in de stad, door al tijdens het verblijf samen met de jongere een toekomstplan op te stellen en passende uitstroomplekken te creëren. |
Thema Bescherming
Doel 1: Inwoners met verward gedrag worden indien nodig beschermd tegen zichzelf als ze niet voor zichzelf kunnen zorgen. En zo nodig tegen anderen.
Doel 1: Inwoners met verward gedrag worden indien nodig beschermd tegen zichzelf als ze niet voor zichzelf kunnen zorgen. En zo nodig tegen anderen | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We versterken preventie en vroegsignalering door te bouwen aan het thema acceptatie in de wijk en samenwerken tussen in- en formele zorg te bevorderen. |
---|---|
2 | We werken op basis van het wederkerigheidsprincipe samen met GGZ om gedwongen zorg te voorkomen. GGZ-partners nemen in geval van een traject voor zorgmachtiging, het initiatief om de gemeente te benaderen om participatie bevorderen. |
3 | We evalueren, samen met de regio, de Wet verplichte GGZ die sinds 2 jaar in werking is getreden en we verlengen zo nodig de contracten voor de taken die extern belegd zijn. |
Doel 2: De meest kwetsbare jeugdigen die op zware hulp aangewezen zijn, kunnen thuis of zo dicht bij huis als mogelijk op ondersteuning rekenen
Doel 2: De meest kwetsbare jeugdigen die op zware hulp aangewezen zijn, kunnen thuis of zo dicht bij huis als mogelijk op ondersteuning rekenen | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | Doorbraken van vastgelopen jeugdhulpcasussen worden gerealiseerd aan de ROEL-tafel (Regionaal Omdenk- en Expertteam Lekstroom) of (via ROEL) door het expertisenetwerk Utrecht-Flevoland. Er zijn diverse aanbieders verbonden aan ROEL en het expertisenetwerk. |
---|---|
2 | We vervolgen onze inzet op de bovenregionale koers ‘transformatie essentiële functies’ en werken regionaal aan een ketenaanpak. Met de bovenregionale aanbieder Yeph op residentiële jeugdhulpvoorzieningen (essentiële functies) zetten we (boven)regionaal in op verdere transformatie om de vraag naar deze zware (gesloten) vorm van jeugdhulp te voorkomen. Landelijke specifieke uitkeringen dragen hieraan bij die vanuit het Rijk om bovenregionale inzet vragen. Zie ook activiteiten onder doel 4 van het thema Ondersteuning. |