In deze paragraaf geven wij een overzicht van de geraamde inkomsten van de lokale heffingen en de beleidsuitgangspunten die wij hanteren voor de tarieven. Tevens wordt verduidelijkt hoe de tarieven tot stand komen, waarbij we het uitgangspunt hanteren dat de geraamde baten de lasten niet overstijgen. We schetsen het beeld van de lokale lastendruk en beschrijven het kwijtscheldingsbeleid.
In de raadsvergadering van december krijgt u jaarlijks het tarievenvoorstel aangeboden, met de daarbij behorende belastingverordeningen. Daarin krijgt u, in één overzicht, een beeld van de ontwikkelingen, lastendruk en tariefswijzigingen van de belangrijkste belastingen en rechten. Dat voorstel is de technische uitwerking van de beleidskeuzes die in deze begroting worden voorgesteld.
De raad heeft een grote vrijheid bij het vaststellen van belastingtarieven. Bij retributies mogen de geraamde inkomsten echter niet hoger zijn dan de geraamde uitgaven voor de desbetreffende dienst, winst maken is niet toegestaan. Bij sommige diensten, zoals een uittreksel van de burgerlijke stand of het behandelen van naturalisatieverzoeken gelden landelijke, wettelijk vastgelegde tarieven. In een aantal gevallen, zoals bij de afgifte van paspoorten en rijbewijzen, gelden maximumtarieven.
Voor deze begroting is het algemene uitgangspunt dat voor de meeste belastingen een inflatiecorrectie is toegepast van 5,7%. Dit percentage is inclusief de doorwerking van de gestegen inflatie in 2022. Voor de parkeerbelasting worden de uitgangspunten van de parkeerexploitatie gehanteerd (zie paragraaf 3.7), die is anders dan de rest van de begroting niet aangepast na de septembercirculaire. Voor de heffingen en rechten is kostendekkendheid van 100% het uitgangspunt. Dat past bij de stelling dat de gebruiker (dan wel vervuiler) betaalt, waardoor hogere lasten niet worden afgewenteld op de overige burgers. Een stijging van het tarief hangt dus samen met de stijging van de lasten.
Onderstaande tabel geeft de opbrengsten uit de heffingen weer. Onder de tabel wordt dit nader toegelicht.
Soort heffing | Programma/ thema/product | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Aanpassing tarief |
---|---|---|---|---|---|
Belastingen | |||||
Onroerende-zaak-belasting | Algemene dekkingsmiddelen | 18.672 | 18.622 | 19.675 | 5,7% |
Roerende-zaak-belasting | Algemene dekkingsmiddelen | 9 | 11 | 11 | 5,7% |
Precariobelasting | Algemene dekkingsmiddelen | 313 | 136 | 144 | 5,7% |
Parkeerbelasting | Algemene dekkingsmiddelen | 1.372 | 1.814 | 1.860 | 4,9% |
Toeristenbelasting | Algemene dekkingsmiddelen | 61 | 56 | 59 | 5,7% |
Subtotaal belastingen | 20.427 | 20.639 | 21.749 | ||
Rechten | |||||
Afvalstoffenheffing | Leefomgeving en veiligheid, huisvuil | 8.948 | 8.638 | 9.484 | 2,5% |
Rioolheffing | Leefomgeving en veiligheid, riolering | 5.419 | 5.778 | 5.671 | 0% |
Begraafrechten | Leefomgeving en veiligheid, begraafplaatsen | 338 | 432 | 453 | 4,9% |
WABO leges | Wonen en economie | 2.908 | 2.500 | 2.661 | |
Overige leges | diverse | 1.373 | 1.208 | 1.194 | 5,7% |
Subtotaal rechten | 18.987 | 18.556 | 19.463 | ||
Totaal | 39.414 | 39.195 | 41.212 |