Paragrafen

Parkeerexploitatie

Inleiding
Parkeren is geen doel op zich maar een integraal onderdeel van de Mobiliteitsvisie Nieuwegein 2030. Voor Nieuwegeiners is de auto belangrijk. De bereikbaarheid per auto is waardevol en willen we nadrukkelijk overeind houden, met goede alternatieven voor OV en fiets en meer aandacht voor de negatieve effecten ervan op gezondheid, leefbaarheid en duurzaamheid.
Voor nieuwe ontwikkelingen in City wordt in het Koersdocument City de mogelijkheid geboden voor het hanteren van een lagere parkeernorm in combinatie met het stimuleren van deelmobiliteit. Dit bevordert een efficiënt ruimtegebruik. Tegelijkertijd zorgen wij dat er voldoende parkeergelegenheid (voor zowel auto en fiets) is tijdens piekmomenten. Het doel van betaald parkeren in Nieuwegein wordt daarom samengevat als 'de juiste parkeerder op de juiste plek tegen het juiste tarief'. Hierbij zetten wij in City en de schil daaromheen parkeerregulering in als sturingselement, met onderscheid naar doelgroepen. Binnen het reguleringsgebied rekenen wij voor het gebruik van een autoparkeerplaats op veel momenten een parkeertarief, zowel voor bewoners als voor bedrijven en bezoekers van beiden. Bij het gebruik van een geldige gehandicaptenparkeerkaart is het parkeren op straat overal gratis. Ook het gebruik van de bewaakte fietsenstallingen is voor iedereen gratis. Met prijsdifferentiatie creëren wij accenten in de sturing. Ons uitgangspunt daarbij is een neutrale exploitatie wat betreft de gemiddelde kosten en baten over de totale exploitatieperiode. Op straat in de binnenstad geldt een hoger parkeertarief dan in de parkeergarages. En in de parkeergarages is het tarief op rustige momenten goedkoper dan op de piekmomenten. Het aantal parkeervergunningen per parkeerzone en parkeerabonnementen in parkeergarage is gekoppeld aan een uitgifteplafond, gefundeerd op de totale parkeercapaciteit. Als het plafond bereikt is, gelden er beperkingen ten aanzien van de uitgifte. Vanaf een derde parkeervergunning per woonadres geldt een hoger tarief. Bewoners en hun bezoekers betalen minder voor parkeren dan bedrijven en hun bezoekers. Verder werken wij doorlopend aan het op peil houden van de kwantiteit en de kwaliteit van de parkeervoorzieningen. Door dagelijks intensief beheer en het tijdig uitvoeren van planmatig onderhoud blijft de kwaliteit op niveau. Waar nodig wordt de kwaliteit verbeterd door maatregelen die de beleving optimaliseren, zoals het verbeteren van de vindbaarheid van vrije plaatsen in de parkeergarages of fietsenstallingen. Bij beperkingen vanwege bouwontwikkelingen bewaken wij de capaciteit van de onze parkeervoorzieningen en houden we die capaciteit op het juiste niveau, eventueel met tijdelijke oplossingen.

Reserve parkeren
De parkeerexploitatie is het meerjarig financiële samenstel van inkomsten en uitgaven van de gemeentelijke parkeervoorzieningen, bestaande uit parkeergarages en parkeerplaatsen op straat waar betaald parkeren geldt en de bewaakte fietsenstallingen. Het saldo van inkomsten en uitgaven is sinds de start van de parkeerexploitatie (2007) langdurig negatief vanwege een geraamd aanloopverlies als gevolg van de investeringen in alle (toekomstige) parkeervoorzieningen. Ter dekking is een parkeerreserve beschikbaar.

In de parkeerexploitatie wordt gerekend met een aanloopverlies vanwege hoge investeringen in de gebouwde parkeervoorzieningen. De aanloopverliezen worden gedekt door een reserve parkeren. Naar verwachting is het dieptepunt van de parkeerreserve in 2022 bereikt en wordt het saldo van inkomsten en uitgaven vanaf 2023 positief. Uiteindelijk is de parkeerreserve in 2038 geheel kostendekkend. Aan de eis van de gemeenteraad dat het dieptepunt van de reserve parkeren nooit meer dan 16,6 miljoen euro negatief mag bedragen en dat de parkeerexploitatie in een periode van 40 jaar minimaal kostendekkend moet zijn, wordt daarmee voldaan.

Wij zien dat de parkeeropbrengsten jaarlijks stijgen, maar achterblijven bij de prognose uit de parkeerexploitatie. We hebben enkele jaren geleden de rekenkundige systematiek achter de parkeerexploitatie vereenvoudigd, zodat de uitkomsten beter aansluiten bij de werkelijkheid. Op basis van de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek naar de parkeerexploitatie (september 2022) geven wij invulling aan de aanbevelingen. Zo gaan wij een bandbreedte aanbrengen in de parkeeropbrengsten. Het werkelijke verloopt wordt gemonitord en wij rapporteren binnen de reguliere begrotingscyclus over de stand van zaken.

Op basis van de meest actuele berekening van het saldo van de parkeerexploitatie zien wij de volgende ontwikkeling van de reserve parkeren:

Tabel: Ontwikkeling reserve parkeren

2023

2024

2025

2026

Baten exploitatie

5.844.692

6.288.611

6.521.551

6.682.469

Lasten exploitatie

5.300.277

5.715.404

6.529.587

6.650.915

Verwacht resultaat exploitatie

544.415

573.207

-8.037

31.554

Te verrekenen (MIP + rente)

289.248

103.182

62.696

201.000

Resultaat

255.167

470.025

-70.733

-169.446

Stand reserve parkeren

-16.265.433

-15.795.408

-15.866.141

-16.035.586

Bij paragraaf Leefomgeving en veiligheid (thema leefomgeving) onderdeel Parkeren wordt ingegaan op de ontwikkeling van de lasten en baten voor het onderdeel parkeergarages en fietsenstallingen. Paragraaf Lokale heffingen gaat verder in op het onderdeel parkeerbelasting (parkeren op straat).

Ontwikkelingen
In 2023 wordt gewerkt aan de bouwkundige koppeling van het appartementencomplex CityPromenade en de parkeergarage Stadshuis. Dit heeft vooral betrekking op de brandveiligheidsaspecten en de mate waarin de parkeergarage Stadshuis voldoende geventileerd blijft. Verder wordt er gestart met de bouw van de parkeergarage Zuid en wordt boven op de parkeergarage Theater een zonnepanelensysteem gerealiseerd. Er wordt gewerkt aan de uitrol van een deelautoconcept in de parkeergarage Theater en het parkeerrouteinformatiesysteem boven de invalswegen naar de binnenstad wordt aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen inclusief het verwijzen naar oplaadplekken voor elektrische auto’s. Om ten slotte alle parkeervoorzieningen conform de laatste inzichten operationeel te houden, starten wij met de inkoop van een nieuw parkeermanagementsysteem.

Een groot deel van de gemeentelijke parkeervoorzieningen is onlosmakelijk verbonden met een bezoek aan de Nieuwegeinse binnenstad. Daartoe is ook in de schil van de binnenstad parkeerregulering in de vorm van betaald parkeren actief, om parkeeroverlast van de overloop van parkeerders met een bestemming in de binnenstad te voorkomen. Waar nodig kijken wij bij overlast eerst kritisch naar de mix van het beleid ten aanzien van de gemeentelijk parkeertarieven en het gemeentelijke mobiliteitsbeleid. Indien gestart wordt met een onderzoek naar wijziging van de betaald parkeergebieden betrekken wij zowel de huidige als de toekomstige belanghebbenden.

Voor wat betreft de fiets wordt er gewerkt aan de vindbaarheid en de benutting van de gratis bewaakte fietsenstallingen door de realisatie van een fietsparkeerrouteinformatie. Nabij het OV-knooppunt City wordt de ontwikkeling van de nieuwe fietsenstalling verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp dat gereed is voor realisatie. Ten behoeve van alle fietsenstallingen starten wij met de inkoop van nieuwe etagerekken. In de keuze voor het type rek betrekken wij de gebruikers.

Deze pagina is gebouwd op 12/07/2022 16:32:05 met de export van 12/07/2022 16:26:08