Thema Leefomgeving
Doel 1: Met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte.
Doel 1: Met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We informeren inwoners en ondernemers actief en tijdig over het beheer en de (her) inrichting van de openbare ruimte. Bij planvorming stimuleren wij actieve betrokkenheid en eigen initiatieven van de inwoners en ondernemers. |
---|---|
2 | Door actieve communicatie weten de zelfbeheerders het 'loket zelfbeheer' te vinden en is men op de hoogte van de faciliteringsmogelijkheden. Om deze zelfbeheerders in het zonnetje te zetten wordt er een (jaarlijkse) bijeenkomst georganiseerd. |
Doel 2: Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.
Doel 2: Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We stellen in 2023, aan de hand van de beheerplannen volgens de principes van assetmanagement, de nota kapitaalgoederen op. |
---|---|
2 | AFVAL |
b. We gaan aparte inzameling van GFT bij de hoogbouw verder invoeren. | |
c. Controle op voldoende aanwezigheid papier- en glascontainers. | |
d. Een nieuwe manier van textielinzameling, met handgeloste containers. | |
3 | We gaan door om bijplaatsing van (grof)afval tegen te gaan en treffen de volgende maatregelen: |
b. We vervangen de container (grind)cocons. | |
c. We zetten extra in op handhaving. | |
4 | Ter verdere stimulans om afval te minderen en beter te scheiden, gaan we: |
b. Voorlichting door recyclingcoaches laten geven. | |
c. Inzetten op communicatiemiddelen gericht op specifieke doelgroepen. | |
5 | RIOLERING EN WATERHUISHOUDING |
6 | We passen, zowel bij het reguliere onderhoudsprogramma als nieuwe projecten, klimaat adaptieve maatregelen toe. |
7 | We renoveren een aantal drukrioolgemalen en 3 tunnelgemalen namelijk de: |
b. Sporttunnel * | |
c. Parktunnel | |
8 | We voeren baggerwerkzaamheden uit conform het baggerplan 2014-2028. Dit doen we gezamenlijk met het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. |
b. Plettenburg | |
c. Park Oudegein | |
d. Het Klooster | |
e. Laagraven | |
f. Galecop | |
9 | Wij besteden, via de media, aandacht aan het goed gebruik van de riolering. We gebruiken daarvoor onze gemeentelijke website, lokale media, buurtberichten, de gemeentelijke pagina in de Molenkruier en websites van buurtplatforms. |
10 | Wij werken aan pilots en aan een meerjarenplan voor waterkwaliteit samen met HDSR. |
11 | Wij stellen een nieuw Programma riolering en waterhuishouding op voor de periode 2024-2027. Dit ter vervanging van het huidige Gemeentelijk Rioleringsplan. |
12 | OPENBAAR GROEN |
13 | Op basis van dit natuurbeleidsplan wordt er een uitvoeringsplan gemaakt. |
14 | We implementeren de aanbevelingen uit het rapport van Ecogroen, daar waar deze eenvoudig realiseerbaar zijn. |
15 | Het bomenafwegingskader wordt aangepast. De 3-30-300 regel en de uitwerking voor de compensatie van de te kappen bomen (bomen terug planten of zorgen we voor passend ander groen) worden hierin meegenomen. |
16 | Nieuwegein wordt conform de integrale groenbestekken onderhouden. Voor het recent aanbestede bestek Oost & Zuid gaan we de nieuw ingezette methodiek (op basis van belevingswaarde/bouwteams) kritisch monitoren. |
17 | We gaan de stad samen met bewoners verlevendigen door bv plantenbakken, bankjes ed aan te brengen. Voor de plantenbakken geldt echter momenteel wel dat deze alleen in zelfbeheer uitgegeven worden. We passen het beleid hier op aan. |
18 | We gaan een uitvoeringsplan 'oplossen ernstige wortelopdruk in Nieuwegein' opstellen en deze dan wijksgewijs aanpakken. |
19 | SPELEN |
b. Park Oudegein | |
20 | Naast de speelbuurtenaanpak wordt waar nodig gewerkt aan onderhoud en vervanging van losse speel- en sportplekken. |
21 | Wij blijven samen met SportID werken aan de uitvoering van beweegroutes door Nieuwegein, zoals het ‘ommetjesnetwerk’ (wandelmogelijkheden rond bedrijventerreinen). |
22 | ONDERHOUD WEGEN EN CIVIELE WERKEN |
b. Vreeswijk | |
c. Fokkesteeg | |
d. Galecop | |
e. Hoogzandveld | |
f. Huis De Geer | |
g. Merwestein | |
h. Park Oudegein | |
i. Batau Noord | |
j. Batau Zuid | |
k. Zuilestein | |
23 | Groot onderhoud aan de Menuetbrug gaat gecombineerd worden met de Kloosterbrug en Karosbrug. |
24 | We vervangen installaties voor op afstand bedienbare bruggen is aanbesteed en zal verder ontworpen en uitgevoerd worden. |
25 | We gaan de kademuren langs de voorhaven van de Rijkshulpschutsluis vervangen ter hoogte van Frederiksoord en Spuisluis. |
26 | We gaan aan het werk met een raamovereenkomst onderhoudswerkzaamheden vaste kunstwerken voor conserveringswerkzaamheden en herstel van metselwerk kade- en keermuren. |
27 | We gaan drie houten bruggen vervangen Meikeverpad en twee langs de Groene Steeg. |
28 | OPENBARE VERLICHTING |
29 | In 2023 gaan we het nieuwe beleidsplan maken. |
30 | VERKEER EN VERVOER |
31 | Het vervangen van de verkeerslichten op de Plettenburgerbaan/Martinbaan tegelijkertijd met de herinrichting van het kruispunt. |
32 | In 2023/2024 start de vervanging en aanpassing van 13 VRI’s naar iVRI en de vervanging en aanleg van roadblockers: |
b. A.C. Verhoefweg (met uitzondering van A.C. Verhoefweg/Wijkerslootweg, A.C. Verhoefweg/Taludweg) | |
c. Plettenburgerbaan | |
c. Hollandhaven/Nijverheidsweg | |
e. Wijkerslootweg/Batauweg | |
f. Taludweg/Middelhoeve | |
g. Noordstedeweg/Binnenwal | |
33 | Het vervangen van de roadblockers Stadsplein, Utrechtsestraatweg en De Liesbosch. |
34 | In 2023 wordt het veilige schoolroute project in Vreeswijk afgerond. De Toonladder in de wijk Galecop is het volgende project. Het succes hangt mede af van de medewerking en de beschikbaar van vrijwilligers en school. |
35 | Inzet op werving van (vrijwillige) verkeersbrigadiers. |
36 | Vanuit het Mobiliteitsprogramma Nieuwegein 2030 worden in 2023 allereerst de volgende concrete acties opgepakt: |
b. Aanbieden deelfietsen bij grotere tramhaltes. | |
c. Opstellen monitorings- en evaluatieprogramma, met als eerste actie het monitoren van het gebruik van de (gratis) parkeerplaatsen bij tramhaltes. | |
d. Aanwijzen locaties voor fietsstraten. | |
e. Verlengen werkzaamheden Fietsambassadeur. | |
f. Deelnemen programma: "Ieder kind een fiets". | |
g. Ontwikkelen nieuwe fietsroute richting Utrecht via o.a. Mendes da Costalaan, te beginnen met de aanpak kruising met de Richterslaan en fietsstraatinrichting via o.a. Betere Buurten. | |
h. Aanpassing kruising Plettenburgerbaan-Martinbaan (v.r.i. en infra). | |
i. Uitbreiden van fietsnietjes in City. | |
j. Start proef met knip Batauweg. | |
37 | De beleidsregels met betrekking tot laadpalen (‘Beleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen’, 2017) worden herijkt op basis van de laatste (op de toekomst gerichte) inzichten en technische mogelijkheden. Onder andere zullen daar de onderwerpen ‘aanpak laadpaalkleven’ en ‘legesvorderingen inzake de objectvergunning en het verkeersbesluit’ aan de orde komen. |
38 | Wij streven ernaar om minimaal vier marktpartijen actief in Nieuwegein te hebben die de laadpalen voor ons realiseren, met als doel een concurrerende prijsgarantie voor de gebruikers. |
39 | OPENBAAR VERVOER |
40 | Het verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerrein Het Klooster. Samen met de provincie Utrecht en vervoerder U-OV verkennen van de mogelijkheden om dit bedrijventerrein ook in de avonduren en in het weekend te ontsluiten door middel van aanvullend openbaar vervoer (AOV), bijvoorbeeld als pilot vanuit het Programma Doelgroepenvervoer (DGV) en AOV. |
41 | Evaluatie pilot 'Wijkbus Vreeswijk'. |
42 | Onderzoek naar mogelijke verbeteringen in de doorstroming van het openbaar vervoer in Nieuwegein. |
43 | PARKEREN |
44 | Op logische locaties in Nieuwegein is gestart met een deelfietsen-concept, onder andere in de gratis bewaakte fietsenstallingen. Wij werken (mee) aan het verbeteren van de bekendheid en vindbaarheid van dit concept. |
45 | Wij starten met de bouw van parkeergarage Zuid. Oplevering is momenteel voorzien in het tweede kwartaal van 2024. |
46 | Wij realiseren een zonnepanelensysteem boven op de parkeergarage Theater. |
47 | Wij werken aan een definitief ontwerp voor een fietsenstalling nabij het OV-knooppunt City. |
48 | Wij starten met de aanpassing van het parkeerroute-informatiesysteem. |
49 | Wij starten met de realisatie van een fietsrouteinformatiesysteem (naar verwachting gereed in 2025 of 2026). |
Thema Veiligheid
Doel 1: Sociale veiligheid en criminaliteit
Doel 1: Sociale veiligheid en criminaliteit | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | We intensiveren de aanpak ondermijning. Dit vanuit de speerpunten van het plan van aanpak ondermijning 2020-2024 en in aansluiting op de regionale aanpak Ondermijning, met als prioriteit drugscriminaliteit. In 2023 ligt de focus op het beter zicht krijgen op bedrijventerreinen, de aanpak van risicolocaties en aanpak jonge aanwas. |
---|---|
2 | Ten behoeve van de Aanpak Jonge Aanwas (en doorgroeiers) is in september 2022 de aanvraag Preventie met Gezag bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid ingediend. Met deze aanvraag wordt ingezet op het verder uitbouwen van de Aanpak Jonge Aanwas samen met betrokken partners (zowel intern als extern). Waarbij de pijlers beeld op orde (signaleren en versterken informatiepositie), preventie (hoe voorkomen wij jonge aanwas, doorgroeiers en nieuwe netwerken alsook hoe stoppen wij de doorontwikkeling van jongeren in de criminaliteit) en repressie (die jongeren die kiezen voor een ‘criminele carrière’, stoppen) als basis dienen. |
3 | Om jonge aanwas in de (jeugd)criminaliteit te beperken wordt (extra) interventiecapaciteit ingezet. Met als doel om die jeugdigen die de sprong naar criminaliteit (dreigen te maken) een ander perspectief te bieden. |
4 | De aanpak digitale veiligheid wordt verder uitgebreid op basis van de analyse naar de meest voorkomende vormen van digitale criminaliteit in Nieuwegein. De focus van deze aanpak is doelgroepgericht. Om inwoners bewust te maken van de risico’s van cybercriminaliteit, geven we, samen met politie en andere partners, voorlichting over cybercriminaliteit. Nieuwegein sluit waar mogelijk aan op (landelijke) campagnes in 2023. |
5 | In 2023 continueren wij onze inspanningen om een aanpak voor de Centrale As op de thema’s Leefbaarheid, Jeugd en Veiligheid en Participatie, te ontwikkelen. Het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid dat in 2022 is gestart, geeft ons de mogelijkheid in de uitvoering stappen te gaan zetten. Een kwartiermaker is nu bezig om een voorstel te doen hoe we het programma kunnen vormgeven. |
6 | Op basis van de uitkomsten van de fenomeenanalyse radicalisering (gereed begin 2023) wordt de aanpak in Nieuwegein verstevigd. |
7 | In navolging van het aangepaste sekswerkbeleid wordt in 2023 beleid opgesteld om mensenhandel tegen te gaan. Deze afspraak is doorgeschoven vanuit 2022. Waar mogelijk trekken we hier met de regio op. |
8 | We zetten communicatie gericht in om onze bewoners te betrekken bij veiligheid en handelingsperspectief te bieden. We vergroten het bewustzijn en stimuleren meldingsbereidheid. |
9 | In 2023 wordt een nieuwe regionale veiligheidsstrategie (RVS) vastgesteld door het regionaal college (burgemeesters uit Midden Nederland, eenheidschef politie en hoofdofficier). Hiervoor wordt de raad geconsulteerd. Nieuwegein kent een eigen IVP maar zoekt aansluiting bij regionale prioriteiten. Naar verwachting zal het thema ‘polarisatie’ en ‘maatschappelijk ongenoegen’ een grote rol gaan krijgen binnen de RVS. Thema’s als ondermijning, digitale veiligheid komen naar verwachting ook weer terug in de RVS. |
10 | We voeren een pilot uit met cameratoezicht op hotspots in 2023. |
Doel 2: Fysieke veiligheid
Doel 2: Fysieke veiligheid | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1 | Op het gebied van crisisbeheersing wordt gewerkt aan een versterking van de gemeentelijke crisisbeheersing als ook aan een herijking van de Bevolkingszorg. |
---|---|
2 | De VRU werkt op dit moment aan het nieuwe beleidsplan, 2024-2027. Het beleidsplan komt voort uit het regionaal risicoprofiel, deze is onlangs opgeleverd en wordt nu ter zienswijze aangeboden aan de raden. Nieuwegein voert de taken uit die hieruit voortkomen. |
3 | We houden toezicht op bouwwerken met veel gebruikers, minder zelfredzame personen of brandgevaarlijke situaties. |
4 | Bij signalen over woonfraude treden we handhavend op. Daarnaast onderzoeken we adressen pro-actief en treden zo nodig handhavend op. |
5 | Bij de ingang van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen hebben we een keuze gemaakt over de invulling van het bouwtoezicht en verwerken we dit in ons beleid voor vergunningen, toezicht en handhaving (VTH-beleid). |
6 | Per 1 januari 2023 moet elk kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Daarop gaat de gemeente handhaven. |
7 | Om onze bedrijventerreinen nog beter in beeld te krijgen en up to date te houden, gaan we intensiever toezicht houden. |
8 | Er geldt voor de uitvoering van de basistaken door de omgevingsdiensten (RUD Utrecht en ODRU) de regionale VTH-strategie waarin doelstellingen zijn opgenomen. We werken samen in de regio om deze doelstellingen uit te werken. |
9 | We actualiseren ons VTH-beleid waarbij als belangrijkste uitgangspunten gelden de (speerpunten uit de) omgevingsvisie en de regionale VTH-strategie. Hierin nemen we de handhavingsstrategie voor de Boa’s mee. |
10 | We ondersteunen en faciliteren initiatieven voor verbinding in de stad en verlevendigen daarvan. Daarnaast gaan we door met wijkgericht werken en inzet van de wijknetwerken 2.0. |