Detailoverzicht verbonden partijen
N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Betrokkenen
Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van BNG Bank zijn uitsluitend overheden. De helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De Nederlandse Staat is houder van de andere helft van de aandelen.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 5.097 mln.
Eind: € 5.062 mln.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 155.262 mln.
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.
Prognose resultaat
€ 236 mln. in 2021 (waarvan € 211 mln. beschikbaar voor aandeelhouders). Hiervan wordt 60% voorgesteld als dividend over 2021. Dit is € 2,28 per aandeel. Hierdoor bedraagt de winstuitkering voor gemeente Nieuwegein in 2021 € 182.000.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren.
Kredietrisico: Aangezien BNG Bank zich richt op het Nederlandse publieke domein, is het concentratierisico voor de bank relatief hoog en inherent aan haar bedrijfsmodel.Ontwikkelingen
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 559,2 mln.
Eind: 600,3 mln
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 1.340,1 mln
Eind: 1.387,8 mln
Geprognotiseerde bijdrage
Gemeente Nieuwegein is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde.
Prognose resultaat
Het verwachte resultaat in 2023 is € 27,1 miljoen euro
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Sinds 2020 wordt er geen dividend meer uitgekeerd i.v.m. grootschalige investeringen.
Ontwikkelingen
Gemeenschappelijke regeling
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 2.057.000
Eind: € 2.061.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 1.713.000
Eind: € 1.721.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van, als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. De voorlopige bijdrage van de gemeente Nieuwegein voor 2023 bedraagt € 393.000.
Prognose resultaat
€ 4.000 positief
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Outputfinanciering: productie achterblijvende vraag
2. Outputfinanciering: onvoldoende productiviteit
3. Outputfinanciering: kengetallen
4. Ziekteverzuim
5. Wet- en regelgeving: Algemeen
6. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet, transitie bodemtakenOntwikkelingen
In 2023 zal de ontwikkeling met name komen te liggen op (voorbereiding op de) invoering van de Omgevingswet, verschuiving basistakenpakket, overgang bodemtaken van provincie naar gemeenten en intensivering samenwerking met de Odru
- Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Betrokkenen
Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: €417.600
Eind: €417.600
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: €23.176.582
Eind: €22.647.011
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage voor 2023 aan RMN bedraagt €6.923.000
Prognose resultaat
€200.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.Ontwikkelingen
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Betrokkenen
Alle gemeenten in de provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: €350.000
Eind: €350.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: €15.085.000
Eind: €14.905.000
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein is een van de 26 deelnemende gemeenten in de verbonden partij. De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2023 bedraagt €2.763.971
Prognose resultaat
0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.Ontwikkelingen
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Betrokkenen
Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een convenant verbonden aan de Veiligheidsregio
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 20.635.000
Eind: € 16.445.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 65.854.000
Eind: € 81.881.000
Geprognotiseerde bijdrage
De geprognosticeerde bijdrage over 2023 aan de VRU bedraagt €3.884.000
Prognose resultaat
Het verwachte resultaat in 2023 is € 0,-
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1.Taakdifferentiatie tussen vrijwilligers en beroepskrachten.
De minister van Justitie en Veiligheid en het Veiligheidsberaad laten onderzoeken hoe de brandweervrijwilligers nadrukkelijk en fundamenteel zijn te onderscheiden van de beroepskrachten zodat wordt voldaan aan de normen uit Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie. Er bestaat een reëel risico dat de kosten voor brandweerzorg als gevolg van de taakdifferentiatie op basis van de genoemde denkrichtingen significant stijgen.
2). Overige (onvoorziene) exploitatierisico's.
De veiligheidsregio kan worden geconfronteerd met onvoorziene kosten binnen het begrotingsjaar als gevolg van exogene ontwikkelingen (zoals premiestijgingen, claims, kostenfluctuaties die samenhangen met incidenten en crises). In de begroting van de VRU zijn geen posten voor onvoorziene uitgaven opgenomen.Ontwikkelingen
1. Opstellen nieuw beleidsplan 2024-2027 (met bijhorend regionaal risicoprofiel)
2. Huisvesting VRU
3. Samenvoeging beheer meldkamer
4. Inwerktreding omgevingswet
5. Evaluatie Wet Veiligheidsrisico’s
6. Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) - GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Betrokkenen
26 gemeenten in de Provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 2.844.000
Eind: € 2.647.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 14.792.000
Eind: € 14.628.000
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage 2023 aan de GGDrU voor Nieuwegein is € 2.340.200.
Prognose resultaat
- € 198.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Onderdeel van het weerstandsvermogen in de begroting GGDrU 2023 is GGiD, een nieuw digitaal dossier. Vanwege de vertraging in de oplevering van GGiD was er bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2023 onzekerheid over het moment waarop de geplande intensiveringen en besparingen gerealiseerd kunnen gaan worden. Hiervan wordt aangegeven dat dit risico mogelijk beheerst kan worden door aanvullende ombuigingen. De beoogde efficiencyslag met behulp van GGiD zal waarschijnlijk niet volledig worden bereikt en de bijdrage aan onze maatschappelijke doelen wordt verlaagd. Daarnaast was de verwachting dat de weerstandratio uitkomt rond 1. Dit betekent dat er nagenoeg geen ruimte meer is om tegenvallers op te vangen. Daarom is als zienswijze bij de begroting 2023 meegegeven dat de raad graag vooraf en tijdig betrokken wil worden bij de inhoudelijke ontwikkeling van de GGDrU en de oplossingsrichtingen ten aanzien van het weerstandsvermogen en de reservepositie van de GGDrU.
Ontwikkelingen
De GGDrU geeft uitvoering aan nieuwe wettelijke ontwikkelingen, zoals uitbreiding Rijksvaccinatieprogramma en Prenataal Huisbezoek Jeugdgezondheidszorg (PHB-JGZ). Het nieuwe bestuur zal in 2023 de bestuursagenda 2023 - 2027 vaststellen, waarin de ontwikkelingen van de GGDrU voor de komende jaren zullen worden aangeven.
- Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Betrokkenen
Gemeenten Nieuwegein, Houten, Lopik en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder G. Bamberg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 0
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 8.096.000
Eind: € 5.754.000
Geprognotiseerde bijdrage
De totale kosten 2023 bedragen € 30.496.000 inclusief BTW.
Prognose resultaat
€ 0.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Nullijn en daling werkloosheid drukken de kosten.
o WIL, het college en de raad hebben afgesproken om vanaf 2020 de financiële nullijn aan te houden, tenzij er sprake is van onoverkomelijke kosten. WIL heeft in 2022 twee begrotingswijzigingen doorgevoerd voor een totaalbedrag van €712.000 voor Nieuwegein.
De eerste betrof extra middelen voor o.a. Handhaving, Innovatieagenda en Matchingsteam. De tweede betrof extra middelen voor cao-kosten, de bijzondere regelingen en ICT. Ook voor 2023 geldt dat WIL zoveel mogelijk de nullijn zal aanhouden.
o Het aantal klanten lijkt gestaag af te nemen, maar waarschijnlijk zal de daling stabiliseren door een toename van inwoners met een beperking of complexe problematiek, die minder snel uitstromen.
Door WIL en het Werkteam wordt hard gewerkt om deze groep aan passend werk te helpen en zo de uitstroom te bevorderen.
2. Landelijke en interne ontwikkelingen kunnen de kosten anderzijds doen toenemen.
o Energiearmoede: door de prijsstijgingen van de primaire levensbehoeften (boodschappen, energiekosten, etc.) is de kans groot dat er meer inwoners in de financiële problemen komen en een beroep op de schuldhulpverlening en bijzondere regelingen moeten doen.
o Door de prijsstijgingen in o.a. de supermarkten daalt de koopkracht van de burgers aanzienlijk, waardoor meer mensen een beroep op de schuldhulpverlening en minimaregelingen moeten doen.
o Het rijk kan besluiten om eventuele nieuwe regelingen ter reparatie van de koopkracht te laten uitvoeren door de sociale diensten. Dit kan extra druk leggen op de organisatie en de financiën van WIL, zeker als de krappe arbeidsmarkt aanhoudt.
o WIL wijst verder in haar begroting (p. 27) het ziekteverzuim aan als een risico, aangezien deze niet voldoende snel daalt. Dit leidt tot extra inhuur en dus zwaardere lasten.
o Door de huidige economische situatie. Het feit dat de belastingdienst de bevroren belastingschulden van ondernemers en ZZP-ers weer gaat innen na de corona-periode is de kans groot dat zij een beroep op de schuldhulpverlening en bijstand moeten doen.Ontwikkelingen
Zowel Nederland als Europa maken diverse crises door. Het is onduidelijk hoe lang deze crises zullen aanhouden en wat de gevolgen op korte en middellange termijn zullen zijn voor de economie en de maatschappij.
- Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 3.156.220
Eind: € 3.485.525
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 6.504.607
Eind: € 5.848.135
Geprognotiseerde bijdrage
€ 268.015
Prognose resultaat
- € 132.513
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Met ingang van 31 december 2022 wordt uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden-Nederland (RMN) geliquideerd. Staatsbosbeheer gaat met ingang van 1 januari 2023 de recreatietaken uitvoeren (beheer, onderhoud, vergunningverlening toezicht en handhaving, exploitatie en de bijbehorende bedrijfsvoering.) Hiervoor is een taakstellend budget beschikbaar van € 3,06 mln. op basis van de huidige budgetten 2022 (plus index).
2. Financieel risico als gevolg van deze reorganisatie:
- Kosten uitvoeren transitieplan periode 1 juli 2022 tot 31 december 2024: € 1,1 miljoen. Overschrijding van dit bedrag is voor rekening en risico Staatbosbeheer.
- Het bedrag van € 1,1 miljoen is niet voorzien in de begroting van RMN en SGL en komt bovenop de € 1,25 miljoen aan liquidatie- en transitiekosten die wordt gemaakt binnen RMN en SGL in 2022.
Het bedrag van € 1,25 miljoen is al verwerkt in de 1e begrotingswijziging 2022 van SGL.
- Het is onzeker of ook de € 1,1 miljoen aan overgangskosten (€ 400.000 in 2022 en € 700.000 in 2023/2024) binnen de begroting van SGL opgevangen kan worden. Dit zal afhangen van het jaarresultaat 2022 van SGL en RMN.
Door uitloop van personeel en temporisatie van werkzaamheden is wel de verwachting dat ook in 2022 een voordelig resultaat behaald wordt binnen SGL en RMN. Daarmee is het een beheersbaar financieel risico.
3. Voor de kosten van de liquidatiebegroting en de kosten van de overgangsfase en transitiefase (€ 1,25 miljoen en € 1,1 miljoen) wordt een dekkingsplan gemaakt dat in september 2022 binnen SGL zal worden besproken.
Daarbij gelden de financiële uitgangspunten zoals die eerder zijn afgesproken, nl. dekking eerst uit de exploitatie RMN, voor zover dat niet lukt uit de exploitatie of reserves van het Recreatieschap en als laatste zo nodig via een extra bijdrage van de deelnemers.Ontwikkelingen
De structurele kosten voor SBB worden vanaf 2025 nu geraamd op € 3,2 miljoen. Dit ten opzichte van de € 3,06 miljoen aan beschikbaar budget binnen SGL.
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
- Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Stichtse Vecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 1.427.739
Eind: € 1.539.406
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 4.077.659
Eind: € 5.297.271
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein is een van de 10 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU in 2023 bedraagt € 920.000.
Prognose resultaat
€ 438.135 (2021). Van het rekeningresultaat wordt € 275.000 toegevoegd aan de algemene reserve ter verbetering van de weerstandscapaciteit en € 163.315 wordt gebruikt ter verlaging van de deelnemersbijdrage 2022.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
BghU heeft niet te maken met noemenswaardige risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie.
Ontwikkelingen
Vorig jaar stond in het teken van procesoptimalisatie, kwaliteitsverbetering en het beperken van het risico op achterstanden. Op een aantal onderdelen wordt deze lijn voortgezet in 2023 en verder. Onze activiteiten zijn tevens gericht op het behalen van het oordeel ‘goed’ van de Waarderingskamer en op het verkrijgen van software welke aansluit bij gestandaardiseerde, optimale werkprocessen.
N.V. De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 11.282.263.
- Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs, namens aandeelhouder. Wethouder J. van Engelen namens het college (vanuit zijn rol als portefeuillehouder Sport).
Juridische vorm
N.V. De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 11.282.263.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 10.699.086
Eind: € 10.699.087
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 958.187
Eind: € 1.210.875
Geprognotiseerde bijdrage
Omvang DVO 2021 € 1.331.608,32 (excl. BTW). Voor Buurtsportcoaches is in 2021 € 614.697,01 subsidie verleend ten behoeve van het uitvoeringsprogramma van de Buurtsportcoaches.
Prognose resultaat
2020: € 0.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Het positieve financiële resultaat van de afgelopen jaren is door de coronacrisis ingehaald. Ook in 2022 had dit gevolgen, zij het beperkt door de beschikbare steunmaatregelen. Deze bestond ook in 2022 uit de Rijkssubsidie SPUK-IJZ.
Ontwikkelingen
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is bezig met een initiatief rond de revitalisatie van de sporthal Merwestein.
Stichting
- WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 211.354
Eind: € 151.451
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 311.823
Eind: € 342.901
Geprognotiseerde bijdrage
WerkwIJS Beschut € 257.500 Kansis Beschut € 10.500
Prognose resultaat
€ 0.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De kosten voor WerkwIJSS stijgen voor 2023, met name door verwachte stijging energieprijzen en hogere loonkosten uitbreiding formatie Door de huidige opzet van WerkwIJSS zijn er vaste kosten voor o.a. locatie, faciliteiten en personeel.
Ontwikkelingen
Per 2026 heeft het gebied waar WerkwIJSS staat een woonbestemming. Vanaf 2025 wordt er gestart met woningbouw en moet WerkwIJSS weg van de bestaande locatie. In dit kader is aangegeven dat dit een kans is om WerkwIJSS flexibeler en wendbaar in te richten wat kansen biedt om de financiën beheersbaar te houden.
Coöperatie UA
- Coöperatie ParkeerService UA
Coöperatie ParkeerService UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 1.716.000,-
Eind: € 1.716.000,-
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: n.v.t.
Eind: n.v.t.
Geprognotiseerde bijdrage
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2023 bedraagt € 1.050.000
Prognose resultaat
In 2023 wordt een resultaat van € 0,- verwacht.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie bestaat het risico dat de indirecte kosten per lid stijgen. Het risico hierop wordt binnen de huidige omstandigheden als zeer klein geschat. Toetreding van nieuwe leden ligt meer in de lijn der verwachting. In dat geval dalen de indirecte kosten. Een beheersmaatregel is niet van toepassing. De beheersmaatregelen voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
- Coöperatie ServiceHuis Parkeer- en Verblijfsrechten UA
Coöperatie ServiceHuis Parkeer- en Verblijfsrechten UA
Vestigingsplaats
Lathum
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het centraal vastleggen, muteren en ontsluiten van parkeerregelingen en parkeerrechten via het Nationaal Parkeer Register (NPR).
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Het SHPV heeft een bestuur dat bestaat uit 5 leden. Een directeur verzorgt de dagelijkse leiding en wordt ondersteund door 4 vaste medewerkers.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 1.219.487,-
Eind: € 1.219.487,-
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: n.v.t.
Eind: n.v.t.
Geprognotiseerde bijdrage
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2023 bedraagt € 3.500
Prognose resultaat
Het verwachte resultaat bedraagt € 0,-
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico. De dienstverlening is geënt op data-transacties. In geval van een verstoring van deze transacties dienen parkeerders op alternatieve wijze (via een ticketautomaat op straat) een geldig parkeerrecht activeren.
Ontwikkelingen