Wat willen we bereiken?
Doelstellingen voor 2023
Thema Bestuur
Transparant en toegankelijk bestuur
Werken aan resultaten waar iedereen blij en trots van wordt. Dat doen we samen met de mensen in de stad. We weten wat onze opgaven zijn. Voor de vraag hoe we dit realiseren, willen we zoveel mogelijk aansluiten bij ideeën en het tempo van de stad. Soms kan dat niet omdat de opgave urgent is, we zullen dit dan helder uitleggen in onze communicatie. We werken blijvend aan onze toegankelijkheid, transparantie en leren vanuit de praktijk: wat gaat goed, wat kan beter?
De raad heeft bij de start van de nieuwe raadsperiode een commissie in het leven geroepen die zich richt op democratische en bestuurlijke vernieuwing. In deze commissie of werkgroep wordt verder leidinggegeven aan het vergroten van de transparantie en de toegankelijkheid van bestuur waarin het gehele stadsbestuur (gemeenteraad en college van B&W) een rol heeft.
Bevorderen inwonersparticipatie/ ruimte voor initiatieven
Na vaststelling van de participatienota door de raad is er in 2022 gewerkt aan de implementatie van de nota. De aankomende periode wordt participatie nog meer opgenomen in de uitvoering van onze dienstverlening. Zo wordt er ingezet op leerbijeenkomsten met de raad. Ook wordt er gewerkt aan een toolkit met handvatten en tips voor ambtenaren om te helpen bij het opzetten van een goed participatietraject en reflecteren we met elkaar wat er nodig is om ons blijvend te ontwikkelen.
Hierbij geldt dat goede participatie een samenspel is tussen inwoners, de raad, het college en de ambtenaren.
Regionale samenwerking
Het leefgebied van onze inwoners is groter dan Nieuwegein. Daarnaast zijn de ruimtelijke en sociale opgaven te groot om als gemeente alleen op te kunnen pakken. Daarom werken wij samen: met de Lekstroom gemeenten rondom sociaal maatschappelijke opgaven, met de U10 gemeenten rondom ruimtelijke opgaven. In beide samenwerkingsvormen is formele besluitvorming voorbehouden aan raden en colleges, zo ook dus in Nieuwegein. Daarnaast zetten de griffies regionaal in op een betere samenwerking die ten goede komt aan de gemeenteraden.
De regionale samenwerking wordt inhoudelijk toegelicht bij de diverse programma's, veelal onder het kopje 'Met wie werken we samen?'.
Nieuwegeinse bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG's)
We zijn ons bewust van onze bijdrage aan lokale en mondiale uitdagingen. Deze uitdagingen zijn samengevat in de Sustainable Development Goals (SDG’s). Veel van wat we doen, draagt hieraan bij. In december 2021 is er een dialoog met de raad geweest over de invulling van deze Nieuwegeinse bijdrage. Op basis van de eerdere opbrengsten en onze ambities voor deze raadsperiode gebruiken we de SDG’s als leidraad voor nieuw op te stellen beleid en als afwegingskader bij besluitvorming. Daardoor zijn we ons meer bewust van de relaties tussen de specifieke opgaven waar we voor staan en biedt het inzicht in de impact op andere gebieden. Zo vergroten we onze positieve bijdrage en werken we als één organisatie.
Thema Dienstverlening
Onze dienstverlening verbeteren is nodig omdat de kwaliteit van de uitvoering van beleid steeds belangrijker wordt. Het vertrouwen van de inwoner in de overheid wordt hier in belangrijke mate door bepaald. Ook is onze leefomgeving meer dan ooit in beweging en maatschappelijke opgaven worden voor gemeenten steeds groter. Dit heeft effect op hoe wij onze dienstverlening vormgeven. Gemeenten geven als de meest nabije overheid voor onze inwoners invulling aan de landelijke ontwikkelingen. Door goed aan te sluiten op de leefwereld van onze inwoners en ondernemers kunnen we als gemeente gericht handelen en zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen.
In 2023 werken we aan de realisatie van het Atrium en dit heeft effect op onze integrale dienstverlening en de dienstverlening door onze partners. Het Atrium moet ertoe leiden dat we met partners in de stad kunnen komen tot een meer integrale dienstverlening en integrale programmering (zie ook Programma Bedrijfsvoering).
Digitale dienstverlening
De dienstverlening is verweven door de gehele organisatie. We digitaliseren als het kan en hebben persoonlijk contact als dat nodig is. Waarbij 'nodig is' mede bepaald wordt door de inwoner, die altijd een keuze moet hebben. Het doel is betrouwbare, eenduidige en begrijpelijke (digitale) informatie verstrekken aan onze inwoners en ondernemers zodat iedereen vanuit zijn/haar rol mee kan doen waar nodig en gewenst is.
In 2023 plukken we de vruchten van de doorontwikkeling en de digitalisering die zijn ingezet binnen het Programma Dienstverlening 2018-2022. We bouwen verder op 'de basis op orde', die voorgaande jaren is neergezet waarbij we nieuwe ontwikkelingen uiteraard op de voet volgen. We zorgen dat onze digitale diensten passen bij de waarden uit het manifest Digitaal Nieuwegein (zie ook Programma Dienstverlening).
Relatie met andere programma's
Het programma bestuur en dienstverlening is een programma dat veel raakvlakken heeft met andere programma's. Samenwerking, elkaar informeren en afstemming is gewenst om integraal aan de slag te gaan. Zo wordt voorkomen dat er los van elkaar projecten worden gestart rondom bijvoorbeeld I-strategie, opslag en privacy. En ook aan de samenwerking met onze ketenpartners wordt in 2023 verder gewerkt.